تأثیر آموزش ریاضی بر اساس مدل محتوایی- پداگوژیکی و فناورانه (TPACK) بر تغییر باورهای دبیران

2010) نیز، موضع مشابهی در همین رابطه داشته و پس از طرح طیف وسیعی از فلسفهها و نظریههای آموزش ریاضی، تأکید نمودهاند که هر یک، نیازمند شفافیت در سه مقولة بالا هستند تا بتوان بر اساس آنها، مبانی فلسفی حوزه آموزش ریاضی را تبیین نمود. بدین سبب، سریرامن و انگلیش (2010)، پس از بحث پیرامون طیف وسیعی از فلسفهها و نظریههای آموزش ریاضی، تأکید نمودهاند که هر یک، نیازمند شفافیت در رابطه با سه مقوله هستی­شناسی، معرفتشناسی و روششناسی هستند تا بتوان بر اساس آنها، مبانی فلسفی آموزش ریاضی را تبیین نمود. ، با روی گردانیدن از تجربۀ عینی ریاضی­کاران، به مقوله­ای مستقل از ریاضیات تبدیل شده است که جوابگوی کنجکاوی­های فلسفی ریاضی­دانان حرفه­ای نیست. علاوه بر این، با توجه به این که برنامه دوره دکتری آموزش ریاضی تهیه نشده بود، متقاضیان، مجبور بودند که برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه خود، دوباره تغییر مسیر دهند و از طریق آزمون ورودی و شرایط دوره دکتری در دانشکده­ها/ گروه­های ریاضی، وارد و فارغ­التحصیل شوند. این مشکل، باعث شد تا اهمیت دوباره­نگری در برنامه دوره کارشناسی ارشد و تأسیس دوره دکتری آموزش ریاضی، برای انجمن ریاضی ایران و سپس برنامه­ریزان آموزش عالی، محرز شود. This post was created by GSA Content Generator DEMO.

آموزش ریاضی دبستان

بحثهای تعاملی که در سیستم آموزشی جهان وجود داشت در ایران نبود ولی بهطور غیرمستقیم معلمان خوب تلاش میکردند که این روش تعاملی را در کلاس درس پیاده کنند و به مشارکت دانشآموز در کلاس درس اهمیت دهند. با عنایت به تجربه 12 سال اجرای برنامه در ایران و با در نظر گرفتن تغییرات وسیع در ارکان مختلف آموزش عالی و به طور خاص، تغییرات در ترکیب جمعیتی و بازار کار، برنامه «دوره کارشناسی ارشد آموزش ریاضی»، ضرورت دوباره­نگری در برنامه احساس شد. ونگ(Wong) در تحقیقی تحت عنوان «توسعه باورهای معلمان از طریق آموزش آنلاین: یک تجربه یک ساله از باورهای معلمان ریاضی و علوم درباره یادگیری و آموزش» با بررسی 21 معلم نشان داد که باورهای معلمان در استفاده از آموزش آنلاین تحت تأثیر سالهای تدریس آنان است. این پژوهش در سه مرحله اجرا شد، در مرحله ی اول با استفاده از ابزار محقق ساخته پیش آزمون به عمل آمد، در مرحلهی دوم با استفاده از نرمافزارهای آموزشی مفاهیم پیش از عدد آموزش داده شدند، و در مرحلهی سوم پسآزمون به عمل آمد تا تأثیر استفاده از نرمافزارهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم فوق مشخص گردد. درس ریاضی از ریاضیات اول ابتدایی تا دروس تخصصی تر همچون حسابان، جبر و هندسه و …

نویسندگان این مقاله، به عنوان دو آموزشگر ریاضی که هر دو از ریاضی شروع کرده­اند و معلمی و آموزش ریاضی، دغدغه اصلی­شان بوده، احساس کردند که لازم است سیر تکاملی این رشته در جهان و در ایران، تا جایی که امکان دارد، با دقت روایت شود تا مسیر برای تأسیس دیسیپلین­های بین­رشته­ای در ایران، هموارتر گردد. با این حال، در این مقاله، تنها از منظر آموزش ریاضی، به آنها پرداخته می­شود. برای نمونه، درس­ها ترکیب متعادلی از هر دو دیسیپلین «علوم تربیتی» با تأکید بر ریاضی و «ریاضی» بود. مسئله مهم این است که اعلام نیاز برای تأسیس این رشته و استقلال تدریجی آن به عنوان یک دیسیپلین آموزشی- پژوهشیِ دانشگاهی، از سوی جامعه ریاضی و ریاضی­دان­ها بوده و در این بین، مشکل اصلیِ ریاضی­دان­ها که رفع آن در اولویت بوده، آموزش معلمان و برنامه درسی ریاضی دوره متوسطه بوده است. » چاپ شده، به صراحت نشان داده است که «ریاضی و آموزش ریاضی، لازم و ملزوم یکدیگرند» و هر برنامه­ای که برای این رشته طراحی شود، لازم است به این حقیقت توجه نموده و «نزدیکی معنادار دو رشتة از درون به هم پیوستة ریاضی و آموزش ریاضی» را یکی از مؤلفه­های اصلی برنامه در نظر گرفت. چنین عقیده ای به حقیقت نزدیک نیست .

اخیراً ما مطالعهای را انجام دادیم که نشان میدهد کشورهایی که در ریاضیات قوی هستند، کشورهایی هستند که حقوق معلمان از حقوق پزشکان و حقوق قضات و اساتید دانشگاه بالاتر است و ما هم اعتقاد داریم که اگر دانشآموز از ابتدایی خوب آموزش ببیند دیگر نیازی نیست در مقاطع بالاتر انرژی مصرف شود. بدین سبب، او معتقد است که دانشجو، «در یادگیری آزاد است» و اگر نخواست، می­تواند از «امتیاز» بودن در دانشگاه صرف­نظر کرده و آنجا را ترک کند. برای تثبیت این اثر می توان از اتوبوس هایی استفاده کرد که ریاضی وار ، طراحی شده اند. فیلم آموزشی ریاضی پنجم برای همه دانش آموزان، دبیران و والدینی که در دروس ریاضی به کودکان خود کمک میکنند، قابل استفاده خواهد بود. با کلیک بر روی هر کدام از فیلم های موردنظر، فیلم به صورت تمام صفحه پخش خواهد شد. در هر صورت، دانشگاه بدون «استقلال»، تنوع و تکثر خود را از دست می­دهد و خواسته یا ناخواسته، تداوم آموزش متوسطه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *